Protokoll fra årsmøtet i Hodr IL

Dato: 06.03.2024

Sted: NBF, Oslos lokaler i Sporveisgaten 10.

Tid: Kl. 19.04 – kl. 20.13.

SAK 1 ÅPNING

Leder Lars Bjørndal ønsket de fremmøtte velkommen til årsmøtet. Gunleik Bergrud, som har vært Hodrs første leder og mangeårig medlem, ble minnet med ett minutts stillhet. Deretter erklærte lederen møtet for åpnet kl. 19.04.

SAK 2 NAVNOPPROP

Ved navnoppropet var det til stede 27 personer, 26 stemmeberettigede medlemmer.

SAK 3 GODKJENNING AV INNKALLING

Innkallingen ble enstemmig tiltrådt.

SAK 4 KONSTITUERING

Der annet ikke er nennt, ble de forespurte kandidatene enstemmig valgt.

  1. Dirigent: Lars Bjørndal.

  2. Referent: Nina Johnsen.

  3. Tellenemnd: Foreslått: Olav Slaattelid og Øystein Johnsen Brevik.

  4. 2 protokollunderskrivere: Foreslått: Unni Fauskrud og Inger-Marie Aas.

SAK 5 GODKJENNING AV SAKLISTA

Saklisten ble enstemmig tiltrådt uten endringer.

SAK 6 BEHANDLING AV STYRETS ÅRSBERETNING FOR 2023

Årsberetningen var sendt ut før møtet, og ble gjennomgått punkt for punkt.

Henvist til avsnittet om faste treningsaktiviteter, Goalball: Catrine Ravnanger ga, på spørsmål fra medlemmene, en kort orientering om goalballgruppas tilbud.

Goalballgruppa startet sin trening på Berg Skole, men fikk etter hvert fast treningstidspunkt i Sonja Hennes Ishall / idrettshallen (flerbrukshallen) på Majorstua. Treningstid fra kl. 20-22. Gruppen fikk midler fra Sparebank 1 til innkjøp av lagdrakter. Oppmøtet på treningene har variert mellom 4 og 11 personer, og gruppen har for det meste medlemmer fra NBFU-miljøet. Gruppeansvarlige vil jobbe mer for å verve yngre medlemmer (barn), og vil gå i forhandlinger med driftsansvarlig for idrettshallen om en bedre treningstid tidligere på kveldstid, med henblikk på at også barn kan være med på treningene.

Henvist til siste setning i avsnittet om økonomi: Styret ga, på spørsmål fra medlemmene, en kort orientering rundt tildeling av voksenopplæringsmidler fra Funkis:

Funkis har hatt godt med midler under og etter pandemien. Dette er midler som utbetales som støtte til ulike organisasjoner, som gir aktivitetstilbud til sine medlemmer. Flere av disse organisasjonene har økt sitt aktivitetsnivå, samtidig som Funkis nå har færre midler til rådighet. Dette har ført til at bevilgningene derfra blir mindre. I august 2023 ble det gjort en endring i rutinene hos Funkis, som fylkeslagene ikke ble informert om. Dette bidrar også til mindre bevilgninger til hver organisasjon. Som følge av dette skal styret i Hodr i dialog med Norges Blindeforbund, bl.a. for å finne ut hvor mye idrettslaget kan forvente å få fra Funkis fremover.

Årsmøtet tok deretter årsberetningen til orientering.

SAK 7 BEHANDLING AV RAPPORTER FRA GRUPPEANSVARLIG OG MATERIALFORVALTER FOR 2023

Forelå rapporter fra skigruppa, trimgruppa, løpetreningsgruppa, styrke- og pilatesgruppa, barnegruppa, fjellturgruppa, spinningggruppa og fra materialforvalter. Samtlige rapporter ble tatt til orientering.

Videre forelå rapport fra goalballgruppa (se under).

I rapporten fra goalballgruppa er ikke inntektene fra Sparebank 1, jf. sak 6, 3. avsnitt i denne protokollen, oppført i regnskapet for 2023. Disse pengene vil ikke komme inn på konto før utgiftene er dokumentert, og vil først kunne føres opp i regnskapet for 2024.

Henvist til Ravnangers forhandlinger med Global Sport om innkjøp av treningstøy: Det ble stilt spørsmål om hva denne avtalen innbefatter, og om det også var mulig for resten av idrettslaget å få rabatter på treningstøy der. Foreløpig er det kun opprettet enkeltavtale for goalballgruppa. Dersom det med tiden skulle bli større interesse, er det mulig å forhandle frem flere enkeltavtaler, alternativt en avtale felles for hele idrettslaget.

Årsmøtet tok deretter rapporten fra Goalballgruppa til orientering.

SAK 8 BEHANDLING AV REGNSKAP FOR 2023

Regnskapet, som ble sendt ut før møtet, ble gjennomgått post for post. Regnskapet viser et underskudd (stort) på kr -100.805,53. Underskuddet foreslås dekket av opptjent egenkapital.

Hodrs skitrening går ofte forbi Storbekkhytta. Storbekkhyttas Venner, som driver hytta, har satt av midler som de ønsker å gi til gode formål. I 2023 fikk Hodr Idrettslag kr 15.000 av disse midlene. For om mulig å øke inntektene noe, oppfordret en av årsmøtedeltakerne alle som tipper om å la sin grasrotandel gå til Hodr Idrettslag.

Regnskapet ble deretter enstemmig godkjent.

SAK 9 BEHANDLING AV RAPPORT FRA KONTROLLUTVALGET

Forelå rapport fra kontrollutvalget, datert 28.02.24. Av rapporten fremgår det bl.a. at de ikke aksepterer et så stort underskudd fremover, og at styret heretter må vurdere det idrettslige utbyttet av helgesamlinger og ukentlige treninger opp mot hverandre. Bakgrunnen er at helgesamlinger er svært dyre i forhold til de ukentlige aktivitetene. Rapporten ble deretter tatt til orientering.

SAK 10 INNKOMNE SAKER FRA MEDLEMMENE

Forelå ingen punkter til denne saken.

SAK 11 FORSLAG FRA STYRET

Forelå ingen saker til dette punktet.

SAK 12 FASTSETTE MEDLEMSKONTINGENT FOR 2025

Medlemskontingenten for 2025 blir stånde uendret på kr 500 for voksne, og kr 250 for barn.

SAK 13 VEDTA BUDSJETT FOR 2024

Budsjettet, som ble sendt ut før møtet, ble gjennomgått post for post. Budsjettet er satt opp med et driftsresultat på kr -8.400,-, og årsresultat etter renteinntekter på kr -3.400. Inntektsgrunnlaget fremover er nokså usikkert, da inntektene fra bingo vil falle drastisk som følge av innføring av nye forskrifter, og størrelsen på bevilgningen av voksenopplæringsmidler for 2024 er vanskelig å anslå. Fra og med 2025 vil bingoinntektene, som til nå har dekket aktiviteter både for voksne og barn, kun dekke aktiviteter for barn. Med henblikk på sistnevnte, ønsker styret å få vervet flere barn til skisamlingene, for om mulig å få støtte også til denne aktiviteten. Goalballgruppa jobber også for å få vervet flere barn, nettopp for å få økt støtte. Det kan tenkes at sommerhelgesamlingen på Hurdal Syn- og Mestringssenter må avlyses grunnet stram økonomi, kontra vurdere økt egenandel fra deltakerne. Det kom forslag om at idrettslaget kan søke om midler fra Dam-stiftelsen til å dekke dyre helgesamlinger. Hodr har ingen mulighet til å få støtte derfra, fordi laget er for lite. En vil derfor søke støtte fra bl.a. Norges Skikrets. Det kan også søkes støtte fra legater i Norges Blindeforbund, Dam Express og/eller andre aktuelle aktører. Budsjettet ble deretter vedtatt uten endringer.

SAK 14 BEHANDLING AV ORGANISASJONSPLAN

Enstemmig tiltrådt.

SAK 15 VALG

Valgnemndas innstilling ble referert. Årsmøtet foretok følgende valg, som alle var enstemmige.

Styret

Leder: Lars Bjørndal (gjenvalgt 1 år).

Nestleder: Jørunn Gåsemyr (gjenstående 1 år).

Sekretær: Maj Vangli (gjenvalgt 2 år).

Styremedlem: Else Aaseth (gjenvalgt 2 år).

Styremedlem: Jarle Johnsen (gjenvalgt 2 år).

1. vara: Camilla Hansen (gjenvalgt 1 år).
2. vara: Alexander Høyem (gjenvalgt 1 år)

Kontrollutvalget

Alle gjenvalgt for ett år:

Medlem 1: Dagfinn Sæther.

Medlem 2: Tore Glærum.

Varamedlem: Stein Morbech.

Materialforvalter (1 år)

Kari Brevik gjenvalgt.

Ansvarlig for gruppene

Alle gjenvalgt for ett år:

Fjellturgruppa: Else Aaseth.

Skigruppa: Olav Slaattelid.

Løpegruppa: Stine Morbech.

Spinninggruppa: Kari Brevik.

Trimgruppa: Unni Fauskrud.

Pilates- og styrkegruppa: Nina Johnsen.

Goalballgruppa: Catrine Ravnanger.

Barnegruppa: Alexander Høyem.

Valgkomité for 2025

Alle gjenvalgt for 1 år:

Leder: Stein Morbech.

Medlemmer: Elisabeth Wickstrøm og Stine Morbech.

Varamedlem: Nina Tveter.

SAK 16 AVSLUTNING

Dirigenten takket møtefunksjonærene for fin innsats, og takket for et fint møte. Deretter fikk avtroppende, mangeårige regnskapsfører Øystein Johnsen Brevik, stor applaus som takk for sin gode innsats som regnskapsfører. Johnsen Brevik blir avløst av Frank Gullvik. Årsmøtet ønsker Gullvik velkommen som ny regnskapsfører. Frem til nye rutiner for innsending av fremmøtelister fra gruppeansvarliger er på plass, skal dagens rutiner praktiseres. Deretter erklærte dirigenten møtet for avsluttet kl. 20.15.

Nina Johnsen
Referent
Unni Fauskrud Inger-Marie Aas
Protokollunderskriver protokollunderskriver