Fra hytte til hytte på Dovrefjell 2014

Gjengen samlet på toppen

Sommeren 2014 begynte å nærme seg slutten. Dette betydde at det nok en gang var på tide å dra på fjelltur med Hodr. I år var vi 15 personer som dro avsted, 5 synshemmede og 10 ledsagere.

Mandag 4. august møtte vi tidlig fram på Oslo S for å ta toget til Dombås. Der sto taxien klar for å bringe oss videre til Haverdalseter, 1040 m.o.h. Dette er et vakkert og velholdt sted med flotte blomster i tunet og gamle tradisjoner. Etter en lett lunsj i tunet, gikk vi for å utforske noen gamle dyregraver ved Gravhø. Disse kan være ca 3000 år gamle. Haver betydde reinbukk.

Tirsdag 5. august sto vi tidlig opp for å starte på turen til Grimsdalshytta, 1000 m.o.h. Strekningen var ca 13 km. Dagens høyeste punkt var 1320 m.o.h. Terrenget var lettgått og fint. Vi passerte Storrvatnet . Noen gravhauger var det visst også. Etter en stund fikk vi vakker utsikt over Grimsdalen med noen sidedaler. Været var klart og fint. Vi rastet der med matpakkene våre før vi begynte nedstigningen til dalen. Vi forlot Rondane Nasjonalpark. Allerede ved 14-tiden var vi framme på Grimsdalshytta. Dette var nok et flott og velholdt sted med fin utsikt utover den vakre dalen. Vi fikk god tid til en ekstra tur på ettermiddagen. Vi valgte å gå Barth- stigen. Den er ca 3 km. lang med masse interessant informasjon om området, geologi, fangst, tidlig seterdrift o.s.v.

Onsdag 6. august la vi avsted med Hageseter som mål Den ligger 915 m.o.h. Etappen var ca 16 km. Vi kom inn i Dovre Nasjonalpark. Vi gikk for det meste nordover. Dagens høyeste punkt var også denne dagen 1320 m.o.h. Vi gikk på vestsiden av Tverråi og krysset mange små-elver uten vansker. Vi passerte på vestsiden av Steinbuhøi. Der skulle det være ei hytte der Barth hadde holdt til. Fra høyeste punktet kunne vi skue inn i Hjerkinn-området, moskusens rike. Også denne dagen hadde vi lang og god rast. Vi hadde rikelig med tid. Været hold seg fint, perfekt å gå i.

Torsdag 7. august hadde vi Kongsvold som mål. Den ligger på 900 m.o.h. Etappen var ca 16 km med dagens høyeste punkt på 1200 m.o.h. Vi passerte Hjerkinnshøi. Etter noe stigning, kom vi til Vesle-hjerkinn. Der var det gamle hustufter. Det har stått hus her helt fra Vikingetiden. Det var hvilested for pilegrimer og andre reisende, også konger, til langt ut i Middelalderen. Neste stopp var Hjerkinn Fjellstue. Det var deilig vær, og vi nøt kaffe, is og andre godsaker stedet kunne by på. Utsikten mot Hjerkinndammen og gårsdagens etappe var upåklagelig. Vi fortsatte, gode og mette, på Kongevegen og kom etter hvert opp i høyden med utsikt mot Snøhetta. Det var lett å gå, og vi holdt godt tempo. Denne strekningen er også en del av den gamle pilegrimsleden til Nidaros. Kongsvold var et sted med historisk sus. Husene var godt tatt vare på. Middagen var både pen og god. Til forrett vanket det moskuspaté. Vi koste oss. Etterpå tok vi en titt på fjell-hagen som Thekla Resvoll (1871 – 1948) hadde anlagt. Hun var botaniker og en dame forut for sin tid.

Fredag 8. august hadde vi en etappe på 18 km. foran oss. Målet var Reinheim, turens eneste selvbetjente hytte. Den ligger på 1340 m.o.h. Vi krysset Driva for deretter å svette oss opp ei bratt bjørkeli, 300 m. opp på 2 km. Det var en god start på dagen med fin utsikt. Terrenget flatet ut. Nå var vi i moskusens rike. Det fikk vi snart bekreftet. Vi kom nesten for tett på en ganske stor flokk. Vi forlot stien og gikk i bue utenom. Snøhetta tronet i det fjerne. Vi fikk noe regn denne ettermiddagen. Vel framme på Reinheim, hørte vi også torden i det fjerne. Vi koste oss med middag fra matlageret. Det var god stemning rundt bordet, og ute ble det etter hvert et vakkert kveldslys.

Lørdag 9. august tok vi fatt på den siste dagsetappen. Den var på bare 7 km. til Snøheim. Vi passerte på østsiden av Snøhetta. Det var overraskende mye steinur, selv om vi var langt fra toppen. Men det var tørt og fint. Noen av ledsagerne “fikk fri” så de kunne ta seg en velfortjent topptur. Siden vi kom tidlig fram til Snøheim, gikk vi dem i møte. Området byr på vakker natur med den mektige Snøhetta på 2286 m.o.h. tett på. Om kvelden spiste vi nok en herlig middag og spilte brettspill etterpå. Utover natten økte vinden på ute, og Drengestugu, som de fleste av oss sov i, ristet i vindkastene.

Søndag 10. august var hjemreisedag. Den benyttet vi fullt ut med besøk på Viewpoint Snøhetta. Denne flotte, bølgete tre-hytta med panoramautsikt mot Snøhetta, er prisbelønnet og tegnet av, ja nettopp, Snøhetta Arkitektfirma. På vegen opp dit kunne vi lese om Dovres lange og interessante historie. Dette ble en flott avslutning på vandringen vår.

Vi kan nok en gang glede oss over en flott uke i fjellet. Også denne gangen gikk alt fint uten større uhell. Vi vil nok en gang takke våre hyggelige og dyktige ledsagere for en flott jobb og masse hygge. Vi vil også nok en gang si tusen takk til Tiril for glimrende turledelse.

De fleste bildene er tatt av Tiril Andersen.

Haverdalseter

Blomsterprakt på Haverdalseter.

Halvdagstur til dyregrav etter ankomst.

Trykk for å vise stort bilde

Lars, Maria og Stine ved dyregraven.

Marion og Lars i fint driv.

På vei over flyene til Grimsdalshytta.

Trykk for å vise stort bilde

Matpause med utsyn mot Grimsdalen: Ingalill og Inger-Marie.

Krekling, lav og sopp.

Jørund før avgang fra Grimsdalshytta.

Trykk for å vise stort bilde

Unni og Inger-Marie med regntøy fra Grimsdalshytta.

Den trygge og trofaste T'en på hvit kvartsstein.

Vafler på Hageseter: Ingalill, Inger-Marie, Line og Martin.

Trykk for å vise stort bilde

Terrasselunsj utenfor Hjerkinn Fjellstue.

Kongevegen over Dovre.

Gjengen samlet på toppen.

Trykk for å vise stort bilde

Line og Martin rygg mot rygg.

Et kunstverk av en steinblokk.

Et gammelt treskilt om Kongevegen over Dovre.

Trykk for å vise stort bilde

Symbolet for Pilegrimsleden på vei mot Kongsvold.

Ankomst Kongsvold Fjellstue.

Turleder Tiril deler ut romnøkler fra godstolen på tunet.

Trykk for å vise stort bilde

Lars og Line over smalt brospenn på vei mot Reinheim.

Lars og Line med Snøhetta i sikte.

Maria speider etter moskus.

Trykk for å vise stort bilde

Og der var moskusflokken!

Flott snømyrull.

Karen og Else leder an i steinrøysa etter Reinheim.

Trykk for å vise stort bilde

Tiril og Jørund følger på gjennom ura.

Snøheim i sikte.

Snøhetta i all sin prakt.

Trykk for å vise stort bilde

Tiril prøver å favne Snøhetta.

Vi skal møte dem som gikk over toppen.

Anna Stine pent plassert!

Trykk for å vise stort bilde

Halvdagstur og formiddagsmat ved Viewpoint Snøhetta.

På tilbakevei over Geitberget før toget gikk (fra oss).

Moskus utskåret i rustent jern. Takk for oss!