Sunndalsfjella 2013

Fjell mot syd: Svein, Lars, Stine, Jørund og Line på høyden

Rapport fra fjelltur i sunndalsfjellene 29.07–04.08 2013

Så var det gått et år igjen og det var tid for årets fjelltur. Vi var 6 synshemmede og 9 ledsagere på turen. De fleste var gamle kjenninger, men i tillegg 2 nye ledsagere. Tiril Andersen var nok en gang dyktig og erfaren turleder.

Mandag 29.07: Etter en trivelig togtur med niste-pakke og prat, startet turens første vandring i Naustviki. Vi hadde den oppdemte Aursjøen på venstre side av oss på hele turen. Vi brukte noe lengre tid enn vi hadde forventet. Det var til dels ulendt og en del myr. På slutten var det bilveg. Været var fint. Vi kom til Aursjøhytta etter 5 timer. Den ligger 840 m.o.h. nyoppusset og fin.

Tirsdag 30.07: Vi dro av sted i perfekt tur-vær, lettskyet og passe svalt. Vi vandret i Dovrefjell og Sunndalsfjella Nasjonalpark. Moskusen ble gjeninnført i mellomkrigstiden, men den befinner seg heldig vis lengre øst. Det er også spor av gamle pilegrimsveger og kongeveger i området. Dagens etappe var på 24 km. østover i starten, siden nordover. Omtrent halvveis passerte vi Larshøa på 1400 m.o.h. etappens høyeste punkt. Det var en del ur. Vi brukte 10 timer fram til Raubergshytta 1317 m.o.h. Dette var turens eneste selvbetjente hytte. Ledsagerne var like flinke til å lage mat som å ledsage. Vi koste oss med sodd og bacalao fra matlageret. Det ble nok en koselig kveld med prat rundt bordet.

Onsdag 31.07.: Vi våknet til vind og øsregn. Slikt er det lite å gjøre med. Regntøyet måtte på. Dagens etappe var 17 km. Vi kom opp i 1500 m.o.h. i løpet av 5 km. deretter bratt ned til 1300m. Vi passerte gjennom et skar og fikk utsikt til Styggevatnet og Storevatnet. Vi kunne ane det utrolig vakre landskapet gjennom regnet. Men det var masse relativt grov ur, og regnet gjorde det til dels glatt. Det ble mye konsentrasjon og lite konversasjon etter hvert. Vi beveget oss østover. Mot slutten bar det slakt nedover gjennom bjørkeskog mot Vangshaugen på 740 m.o.h. Turen tok 8 timer, og det var en sliten gjeng som dalte ned på benkene utenfor veggen. Vangshaugen er et gammelt “lakseslott” fra tiden da rike engelskmenn kom for å fiske laks i de vestlandske elvene. Det ble bygget i 1905 av Lort-Phillip, en rik adelsmann fra Skottland. Huset er fullt av gammelt porselen og annet vakkert interiør fra tiden da de engelske adelige holdt selskaper her. Porselenet, som nå er utstilt, var tidligere eid av Lady Arbuthnott, en rik adelig skotsk dame. Hun utrettet mye for bygda i form av økonomisk støtte til vanskeligstilte og orientering om husdyrhold. Hun døde fattig etter et langt og innholdsrikt liv. Sir Lort-Phillip satte også sitt preg på stedet.

Torsdag 01.08.: Dette ble en avslappende dag, da en kunne gjøre hva en ville. Det trengtes etter 2 knallharde dagsetapper. Regnet var over. Vi delte oss i 2 grupper, én gikk ca 4 timer opp i høyden i nærheten. Resten gikk rundt Storvatn og Fiskbuvatnet. Det var stille og vakkert. Alfheim, Lady Arbuthnotts feriested, speilte seg i vannet. Vi rastet der med matpakker med mye godt. Turen ble ca 3 timer. På kvelden fikk vi orientering om Vangshaugens historie fra verten.

Fredag 02.08.: Turleder hadde lagt inn en liten endring for å få dagen litt mere spennende. Vi startet dermed dagen med tur med traktor og tilhenger. Vi humpet av sted opp gjennom en vakker dal og frodig landskap. Så gikk vi til fots ca 1,5 timer opp gjennom Grøvudalen til Gammelsetra. Der var det seterdrift og salg av rømmevafler og andre godsaker. Vi koste oss på setervollen. Det var også interessant å se de gamle seterhusene og høre om driften. De hadde 7 kyr, høns og griser. Det ystes og kinnes på gammelmåten, men i våre dager er kontrollen fra Mattilsynet streng. Vi “trillet” samme veg tilbake etter å ha spist den gode seterkosten. Turen gikk i vakkert landskap langs Grøvudalselva det meste av vegen. Ferden gikk så med taxi til Gjevilvasshytta. Vi stoppet ved Åmotan. Der møtes 3 elver, Grøvu,Svøu og Grødøla dypt nede i et dramatisk juv. Det var et imponerende syn. Vi passerte i nærheten av Oppdal og kom så inn i Trollheimen. Gjjevilvasshytta ligger vakkert til ved Gjevilvatnet 710 m.o.h. Den er landets eldste bygning som i dag brukes som turisthytte. Den ble bygget på slutten av 1800-tallet, men tømmeret er fra 1769.

Lørdag 03.08.: Det ble nok en tur i vakkert landskap. Det var en del skog i starten og fin utsikt mot vannet. Vi kom etter hvert opp i høyfjellsterreng og vinden begynte å øke på. Etter lunsjpause i en lun skråning, hadde vinden økt til storm i kastene. For de fleste av oss var dette en ny opplevelse. Det var slitsomt å gå i så sterk vind selv om vi hadde den bakfra eller fra siden. Kommunikasjon ble også litt vanskelig i vinden. Det var ganske mye myr innimellom som seg hør og bør i trønderske fjell. Det var seter-veg på slutten. Turen tok 8 timer. Jøldalshytta 740 m.o.h. lå fint til i nærheten av Jølvatnet. Det ble en uvanlig vakker kveld med fantastisk gyllen himmel. Vi koste oss og slappet av med nok en herlig middag.

Søndag 04.08.: Vi fikk god tid på formiddagen med lang frokost og en ekstra kaffekopp.. Noen benyttet anledningen til et bad, mens andre slappet av i solveggen. Vi ble hentet av taxi etter en tur langs seterveg på ca 1,5 timer. Ferden gikk til Berkåk for videre togtur tilbake til Oslo og hverdagen.

Årets tur føyer seg godt inn i rekken av fine turer med god ledelse og flinke og hyggelige ledsagere. Vi hadde ingen store uhell i år heller, bare et par ubetydelige små-skader.

Hodr vil nok en gang takke vår dyktige turleder Tiril Andersen, og flinke og hyggelige ledsagere.

De fleste bildene er tatt av Tiril Andersen.

Tiril leder an mot Aursjøhytta. Foto: Else Aaseth

Passasje over fjellrabb.

Moden fristelse, multer i myra.

Aursjøen, nordenden.

Anna Stine klar med en skrøne.

På vei opp mot Larshø.

Trykk for å vise stort bilde

Jørund og Svein biter seg fast i ura.

Blomst: Fjellsveve.

Mellom Raubergshytta og Vangshaugen: Regnvær og ur.

Trykk for å vise stort bilde

Smil i regn: Ingalill, Inger-Marie, Line og Lars.

Vangshaugen: Tømmerhytte i skotsk høylandsstil.

Vangshaugen: Gjengen samlet på terrassen.

Trykk for å vise stort bilde

Dagstur. Tilbakeblikk på elva Svøu.

Alfheim, Lady Arbuthnott’s «jaktslott», speiler seg i vannet. Foto: Ingalill Bartlett

Halve gruppa på Alfheim. Foto: Ingalill Bartlett

Trykk for å vise stort bilde

Lars og Svein over bekken.

Fjell mot syd: Svein, Lars, Stine, Jørund og Line på høyden.

Blomst: Flekkmarihånd.

Klare for dagstur til Inner Gammelsetra. Foto: Else Aaseth

Tilhengere av traktortransport.

Marit og Inger-Marie på henger’n.

Grøvudalen, gammel setervei.

Blomst: Bakkesøte.

Fugl: Rødstilk.

Trykk for å vise stort bilde

Blomst: Gulsildre (gule og oransje).

Blomst: Myrhatt

Inner Gammelsetra

Vi venter på seterkost.

Gjevilvatnet: Kveldsstemning.

Gjevilvasshytta: Gjengen samlet foran den flotte dørportalen før avgang.

Trykk for å vise stort bilde

Nesten oppe: Vakre bjørkestammer.

Det blåser opp: Line og Lars runder ”hjørnet” før lunsj.

Stine og Tiril snart framme.

Trykk for å vise stort bildeFolk sitter på en benk med hver sin øl, kvinne står i bakgrunnen med hendene i været

Yes, vi klarte det!

Jøldalshytta: Solnedgang.

Trykk for å vise stort bildeNorsk flagg, hvite bjørkestammer og snøfjell i bakgrunnen.