Protokoll fra årsmøtet i Hodr

Protokoll fra årsmøtet i Hodr Idrettslag for synshemmede 22.03.2018

Sted: Klubblokalet i Sporveisgt. 8 - 0354 Oslo

Tid: 18:40--20:50

Sak 1. Åpning

Leder i Hodr Idrettslag, Kari Brevik, ønsket alle velkommen til årsmøtet 2018. Årsmøtet mintes mangeårig medlem Torleif Andersen, som gikk bort 24. januar med ett minutts stillhet.

Sak 2. Navneopprop

Det var 25 stemmeberettigede til stede.

Sak 3. Godkjenning av innkalling

Innkallingen ble godkjent.

Sak 4. Konstituering

Følgende ble valgt:

  1. Dirigent: Hanne Beate Misund

  2. Referent: Unni Fauskrud

  3. Tellenemnd: Nina Kahrs og Olav Slaattelid

  4. Protokollunderskrivere: Lars Bjørndal og Astrid Vik

Sak 5. Godkjenning av sakliste

Saklista ble godkjent.

Sak 6. Årsmelding for 2017 fra styret

Årsmeldingen ble tatt til orientering med følgende kommentar:

Det ble påpekt at Hansine Hånes fikk 50-årsplaketten for sin deltakelse i Ridderrennet.

Sak 7. Rapporter for 2017 fra oppmennene og materialforvalter

Rapportene ble tatt til orientering.

Sak 8. Regnskap for 2017

Regnskap og revisjonsrapport ble gjennomgått. Regnskapet viser at laget har hatt en samlet inntekt på kr 410.657,74. Samlede kostnader i 2017 var på kr 747.450,15. Dette ga et underskudd på kr 336.792,41. Hodr har pr. 31.12.2017 en egenkapital på kr 390.956,49

Jørund Gåsemyr redegjorde for Hodrs store underskudd for 2017. Det er anskaffet et nytt treningsapparat og en ny spinningsykkel. Videre har arrangement for barnegruppa medført høye utgifter, blant annet ut fra at en har valgt å invitere hele familier til disse arrangementene. En har inkludert familiene med for å bidra til aktiviteter der den synshemmede kan delta på lik linje med sine søsken og for å sikre at flest mulig av barnegruppas medlemmer får muligheten til å benytte Hodrs tilbud. Årsmøtet ba likevel styret, sammen med oppmann for barnegruppa ta rede på hvordan andre grupper det er naturlig å sammenligne oss med, gjør det i forhold til å inkludere hele familier på arrangement der et barn i familien er i målgruppa. Årsmøtet oppfordret likevel til å satse på arrangement for barn og unge, blant annet med tanke på å rekruttere yngre medlemmer inn i laget. Det ble videre uttrykt at dersom vi Skal redusere tilbudene i laget, er det sommeraktivitetshelgen på Hurdal vi evt kan droppe et par år. Det vil også være en mulighet å ha med færre ledsagere på arrangementene. I henhold til det betydelige underskuddet årets regnskap viser, og til ovennevnte bemerkninger henstilte årsmøtet til det nye styret å søke å finne nye muligheter med hensyn til inntektsbringende tiltak for laget.

Regnskap og revisjonsrapport ble deretter tatt til orientering.

Sak 9. Organisasjonsplan

Idrettsforbundet har pålagt klubber og lag å sette opp punktet organisasjonsplan på saklista for årsmøter hvert år.

Organisasjonsplanen beskriver hvilke tillitsverv som skal besettes gjennom valg på årsmøtet i tillegg til verv som er lovbestemt, og hvilke oppgaver som ligger til de ulike tillitsvervene. Alle vervene har en funksjonstid på ett år. For Hodr idrettslag gjelder det vervene oppmenn og materialforvalter.

Organisasjonsplanen ble referert og godkjent.

Sak 10. Innkomne saker fra medlemmene

Det var ingen saker fra medlemmene.

Sak 11. Forslag fra styret

Ingen forslag fra styret.

Sak 12. Medlemskontingent for 2019

Medlemskontingenten i Hodr har stått stille i flere år nå. Kontingenten har vært kr 400,- for voksne og kr 200,- for barn og unge under 17 år. Etter forslag fra styret vedtok årsmøtet enstemmig å heve kontingenten for 2019 slik: kr 500,- for voksne og kr 250,- for barn og ungdom under 17 år.

Sak 13. Forslag til budsjett for 2018

Med utgangspunkt i regnskap for 2017, foreslås summene for inntekter, utgifter og overskudd som følger:

Sum inntekter: kr 698.000

Sum utgifter: kr 691.000

Forventet overskudd 2018: kr 7.000

Hodr vil fortsatt satse spesielt på barnegruppa i 2018. To samlinger på Hurdal kurs- og mestringssenter og klatrekurs på klatreverket vil være store utgiftsposter. Styrets forslag til budsjett ble godkjent.

Sak 14. Valg

Valgkomiteen 2018 har bestått av:

Leder: Hansine Hånes

Medlemmer: Nina Kahrs og Tor Ulland

Varamedlem: Ulf Bliksrud

Valgkomiteens innstilling ble referert.

Styre

Leder: Kari Brevik (gjenvalg) ett år

Nestleder: Jørund Gåsemyr (gjenstående) ett år

Sekretær: Elisabeth Wickstrøm (gjenstående) ett år

4. styremedlem: Britt Anne Arild (gjenvalg) to år

5. styremedlem: Arild Hovslien (gjenvalg) to år

1. varamedlem: Inger-Marie Aas (gjenvalg) ett år

2. varamedlem: Leif Halbo (gjenvalg) ett år

Alle ble valgt i henhold til valgkomiteens innstilling.

Øvrige tillitsverv

Revisor: Dagfinn Sæther (gjenvalg) ett år

Revisor: Thor Bye (gjenvalg) ett år

Revisorene ble Valgt i henhold til valgkomiteens innstilling.

Oppmenn

Barnegruppa: Maria Morbech (gjenvalg) ett år

Fjellturgruppa: Jørund Gåsemyr (ny) ett år

Løp/skigruppa: Olav Slaattelid (gjenvalg) ett år

Spinninggruppa: Kari Brevik (ny) ett år

Trimgruppa: Unni Fauskrud (gjenvalg) ett år

Materialforvalter: Arne Belden (gjenvalg) ett år

Alle ble valgt i henhold til valgkomiteens innstilling.

Valgkomite for 2019:

Leder: Unni Fauskrud

Medlemmer: Jarle Johnsen og Stine Morbech

Varamedlem: Ulf Bliksrud

Valgkomiteen ble valgt i henhold til valgkomiteens innstilling.

Sak 15. Avslutning

Som en del av avslutningen presenterte Leif Halbo Hodrs nye hjemmeside, som er nesten helt ferdig. Leif Halbo, som er leder av redaksjonsutvalget for Hodrs hjemmeside, takket spesielt Lars Bjørndal for den innsatsen han har lagt ned med hensyn til å stå for det grunnleggende arbeidet med sida og Lars Bjørndal og Arild hovslien for det gode samarbeidet i prosessen med å få innhold på hjemmesida. Leif Halbo oppfordret medlemmene til å ta en titt på hjemmesida og til å komme med stoff til sida.

Kari Brevik takket for tilliten som gjenvalgt leder. Hun takket møtefunksjonærene for et godt gjennomført møte og ønsket de frammøtte vel hjem.

Oslo 22. april 2018

Unni Fauskrud Referent

Astrid Vik Lars Bjørndal

Protokollunderskrivere